Helsingin edustalla sijaitseva Isosaari on merilintujen paratiisi: vain vähän häiritseviä ihmisiä. Kuvassa Alliparvi torpedotestausaseman edustalla. Riskilä on avuttoman oloinen kulkiessaan maalla. Helsingin kauppatorin rannasta pääsimme Isosaareen tällä pienellä yhteysaluksella. Retken tarkoituksena oli rakentaa keväällä pesiville linnuille suojakatoksia, jotta saarella pesivän merikotkan olisi vaikeampaa kaapata pesällä piilottelevaa hautovaa emolintua. Isosaari on entistä puolustusvoimien linnoitusaluetta. Tässä Meripatteri vuodelta 1944 Tähystyspaikka merellä kulkevien laivojen varalta Riskilöille tehtiin tiilistä pesintäkoloja Uuno Kailas: "Rajalla" Kokoelmasta "Uni ja kuolema" (1931) Raja railona aukeaa. Edessä Aasia, Itä. Takana Länttä ja Eurooppaa; varjelen, vartija, sitä. Takana kaunis isänmaa kaupungein ja kylin. Sinua poikas puolustaa, maani, aarteista ylin. Öinen, ulvova tuuli tuo rajan takaa lunta. -- Isäni, äitini, Herra, suo nukkua tyyntä unta! Anna jyviä hinkaloon, anna karjojen siitä! Kätes peltoja siunatkoon! -- Täällä suojelen niitä. Synkeä, kylmä on talviyö, hyisenä henkii Itä. Siell' ovat orjuus ja pakkotyö; tähdet katsovat sitä. Kaukaa, aroilta kohoaa Iivana Julman haamu. Turman henki, se ennustaa: verta on näkevä aamu. Mut isät harmaat haudoistaan aaveratsuilla ajaa; karhunkeihäitä kourissaan syöksyvät kohti rajaa. -- Henget taattojen, autuaat, kuulkaa poikanne sana -- jos sen pettäisin, saapukaat koston armeijana --: Ei ole polkeva häpäisten sankarileponne majaa rauta-antura vihollisen, -- suojelen maani rajaa! Ei ota vieraat milloinkaan kallista perintöänne. Tulkoot hurttina aroiltaan! Mahtuvat multaan tänne. Kontion rinnoin voimakkain ryntään peitsiä vasten naisen rukkia puolustain ynnä kehtoa lasten! Raja railona aukeaa. Edessä Aasia, Itä. Takana Länttä ja Eurooppaa; varjelen, vartija, sitä Riskilöiden rivitalo Maikkarin Mika Tommolakin oli pesänrakennuspuuhissa... tässä haahkan suojapesä Vaikka koronaviruksen pandemia ei vielä ollut rantautunut, oli Isosaari varautunut pahimpaan Tommola ja Jarmo Nieminen, joka retken järjesti Houkutuslintuja puunoksilla Sorsalinnuille suojakääröjä pesäpaikoiksi Isosaaren tykkipatteri Suojakupu Isosaaren sauna Ohjeita saunojille Peninniemen torpedokoeaseman edessä oleva korroosiotestausasema Isosaaren opaskartta Merikotkan valtakuntaa
0 Comments
Upea maaliskuinen pakkasaamu ja sähköpyörä on hyvä yhdistelmä Pakkasen kovettama hanki kantoi pyöräilijää aamun kirpeydessä hyvin Kunnes iltapäivän suojasää muutti tilanteen... Pyöräreitin varrella oleva taukotupa Ketuilla oli erilaiset hatut
Kuivatelakka kuivana Kuivatelakan laivojen päälle on talveksi laitettu suojahuput Kuivatelakan altaiden välinen sulkuportti. Huomaa altaiden syvyyserot. Vanha, käytöstä poistettu sulkuportti Rantakasarmin portti
Näsijärven Siilinkarin majakka (vai onko tuo loisto?) Kuvan höyrylaiva HL Kuru lähti Mustanlahden satamasta huolimatta siitä, että järveltä puhalsi voimakas tuuli, jonka voimakkuudeksi arvioitiin 8 boforia (17–20 m/s), puuskissa jopa hirmumyrskyn voimakkuuksia. Viisi minuuttia Kurun jälkeen satamasta lähti S/S Tarjanne. Laivalla oli uppoamishetkellä 150 matkustajaa ja 12 hengen miehistö. Alus lähti aikataulunsa mukaan klo 15.15 kohti Kurua puskien vastatuuleen Näsijärven selällä. Suurin osa matkustajista oli laivan sisäosissa, välikannella ja alasalongeissa. Alkumatka aallonmurtajalle, noin sata metriä satamasta, sujui hyvin. Matkustajia saattaneet ihmiset katselivat laivan matkan edistymistä satamalaiturilta ja Näsikalliolta. Alus alkoi keikkua pituussuuntaisesti voimakkaassa vasta-aallokossa, ja kun aallot alkoivat lyödä vettä kannelle, vauhtia hiljennettiin. Kuru oli tuntemattomasta syystä kallistunut hiukan vasemmalle. Aluksen ehdittyä Siilinkarin luokse se joutui ristiaallokkoon, ja laivalta huomattiin kolme suurta hyökyaaltoa. Silminnäkijät kuvasivat niitä suurimmiksi koskaan näkemistään. Päällikkö Saarinen käski pysäyttää koneen ensimmäisen aallon iskiessä Kurun keulaan. Aalto täytti keulakannen vedellä ja painoi keulan syvemmälle. Kun toinen aalto iski, se rikkoi matkustajatilan ovet ja vesi tulvi sisään laivaan. Laiva kallistui vasemmalle, ja kun vesimassat vyöryivät vasemmalle laidalle kolmannen hyökyaallon iskiessä, Kuru kääntyi sivutuuleen ja kaatui kyljelleen. Laivan hätäsignaalit kutsuivat apua, ja matkustajia kehotettiin kiipeämään nopeasti yläkannelle. Ne, jotka ehtivät, ottivat itselleen pelastusvöitä, ja hytteihin loukkuun jääneet potkivat ikkunoita rikki päästäkseen pois. Alakannella ja suljetuissa tiloissa olleet hukkuivat heti, kun taas yläkannella olleet noin 40–60 matkustajaa odottivat laivan kyljelle kavunneina pelastajia. Alus upposi nopeasti, vain muutamassa minuutissa. Yksi laivan kolmesta pelastusveneestä jäi kaatuvan laivan alle, ja toinen irtosi itsestään. Kolmannen veneistä irrotti päällikkö Saarinen yhdessä erään matkustajan kanssa. Pelastusveneet kuitenkin kaatuivat myrskyssä, ja vain kolme matkustajaa pelastui veneillä. Siilinkari sijaitsee lähellä Mustalahden satamaa ja nykyistä Näsinneulaa. Siilinkari kartalla
|
Kirjoittaja Timo RepoKetunretket Oy:n blogi, jossa kerrotaan seikkailuistamme ja tuotteistamme. Kategoriat |